Wednesday, September 2, 2009

tolong!!!~ TOLONG!!~

bulan julai dulu ain ade aply tuk biasiswa jpa..TAPI



NIE essay yang ain dah buat..tapi nak mintak tolong korang komen or bagi cadangan,,, PLZ HELP ME...

Prinsip hidup saya ialah “nak seribu daya, tak nak seribu dalih”. Maksudnya, sekiranya kita mahukan sesuatu seperti kejayaan, kita perlulah berusaha untuk memilikinya, kerana tiada benda yang datang bergolek. Harapan saya amat tinggi untuk memperoleh biasiswa tajaan JPA ini. Oleh itu, saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memilikinya.

Saya merupakan anak ketiga dari lima orang adik-beradik, berasal dari keluarga yang sederhana. Ayah saya seorang bekas pekerja dari sektor swasta dan sekarang beliau tidak memiliki sebarang hasil pendapatan, manakala emak saya pula merupakan suri rumah sepenuh masa. Dua orang kakak saya pula, masing-masing juga bekerja di sektor swasta dan memperoleh gaji kurang dari RM 1000. Mereka tidak dapat membantu keluarga saya dari segi kewangan kerana masing-masing tinggal di rumah sewa yang terletak di Kuala Lumpur, seperti yang kita tahu, Kuala Lumpur merupakan bandar yang tinggi kos sara dirinya. Manakala dua orang adik saya masih bersekolah di peringkat menengah. Disebabkan ayah saya tidak mempunyai pencen bulanan, maka saya tergerak hati untuk memohon biasiswa tajaan JPA ini kerana saya ingin membantu meringankan beban kedua ibu bapa saya dan untuk memastikan saya dapat menyambung pembelajaran saya sehingga ke peringkat yang tertinggi. InsyaAllah. Saya berkata sedemikian kerana kedua-dua orang kakak saya tidak dapat melanjutkan pembelajaran mereka ke peringkat ijazah kerana disebabkan kekangan wang ringgit.


Sekarang saya belajar dalam semester tiga jurusan diploma analisis pelaburan dan saya telah merancang untuk bertukar jurusan di peringkat ijazah kelak, iaitu dalam jurusan sains aktuari. Saya merancang sedemikian kerana minat saya lebih kepada jurusan itu dan saya berharap JPA dapat menaja pembelajaran saya kelak. Impian saya adalah untuk membuka pusat tuisyen sendiri kerana saya sangat suka mengajar dan saya memiliki cara pengajaran saya yang tersendiri oleh sebab itulah saya ingin membuka pusat tuisyen. Saya berharap agar saya diberi peluang untuk menjadi salah seorang pelajar yang ditaja oleh JPA.

SEKIAN TERIMA KASIH

3 comments:

MUHAMMAD said...

firstly, u must patient urself coz whatever we had doing always under eyeland ALLAH..i think u can get ur JPA..coz ur essay n u have strong reasons urself within ur family..in other words, don't worry im always Be with u on Gud PRaying to u my Dearr...n 1 more things,'LAKI'must remember this, this bad response happened coz ALLAH SAYANGKAN AIN..ADA HIKMAHNYA..

NuRuL AiN said...

x abis-abis ngn "laki"...

amin..tnhks azizi

Hamidians said...

salam sis,i've read your essay..n if u ask 4 my opinion bout d essay..i would say that..it's just 'fine'..if i m the JPA people reading your essay to consider whether you really deserve the scholarship or not..i would take several times to finally say YES you deserve it..frankly speaking your essay lacks some points WHY JPA should actually consider u..indeed u did hav the 1st point whereby your family cant afford 2 support u..but that point isn't that strong..bcoz u kno what..i think almost everyone who apply 4 dat scholarship would hav the same point as u..so what actually make u different n special from the others..???dats what u should hav..mayb u can include your achievement in studies(which perhap can impress them)..next...i just wonder what's the relation betwn actuarial science n having tuition center????are you going to teach math??n do u think that after completing your studies u can directly afford/able to open a tuition center??i dont think so..i m saying dis not because i look down on u..but atleast think realistically..definitely after completing your studies..u wont hav that much money yo open your own tuition center..atleast include in your essay that..first after finishg your studies u would 1st work in actuarial science field n mayb try to become the best n successful person in that field n only then mayb u would consider to own your own tuition center..so basically these r my just my point of view..i wrote this 'long' comment bcoz i care 4 u..all the best